02 Feb
02Feb

Întrebare:

Sunt proprietar și o rudă m-a rugat să îi permit să facă sediul social fără activitate. Este legal ce mi s-a cerut? Ce obligaţii am daca îmi dau acordul? Exista vreo inconveniență ulterior?

Da. Este legal:

Majoritatea societăților comerciale sau PFA-urilor care se înființează în Romania sunt înființate în sedii sociale, respective sedii profesionale, fără activitate la sediu.  Majoritatea SRL-urilor si PFA-urilor pe care le înființează societatea noastră sunt , de asemenea la sedii fără activitate deoarece acest lucru este permis din punct de vedere legal si ușurează foarte mult pentru administratorii societății, obținerea documentelor necesare. 

Cu foarte puține excepții, cele mai uzuale activităţi pot fi desfășurați (si de cele mai multe ori sunt desfășurați) la terți sau la puncte de lucru altele decât sediul social. Legea permite acest lucru: În ultimii ani, legislaţia s-a simplificat făcând mult mai ușoară înființarea respectivelor entități prin faptul că nu se mai limitează numărul de persoane juridice ce au sediul la o adresă (anterior nu se puteau înființa mai multe societăţi decât numărul de camere).

Este imporant de reținut că dvs nu închiriați de fapt apartamentul și nici măcar o cameră din acest apartament. Dvs dați în comodat, în fapt, cutia poștală, căci pentru firmele cu activitate angajații / patronii / clienții nu intră pe proprietate. Cel mult ele primesc din când în când o scrisoare.

În concluzie este abolut legal să găzduiți sediul unui SRL pentru ruda dvs.

Înconveniențele sunt minime:

În cazul SRL-urilor și PFA-urilor care nu desfășoară activitate la s-a renunțat de câțiva ani la obligativitatea obținerii acordului vecinilor si/sau asociației de proprietari pentru sediile soiale sau profesionale care sunt fără activitate la sediu (adică la respectiva adresă nu se prezintă clienți, nu vin angajați la lucru, nu se folosește, prin urmare, liftul, nu se consumă energie electrică pe spațiile comune, șamd). În concluzie putem spune că inconveniențele pentru proprietar sunt inexistente 

Obligații fiscale în cazul contractului de comodat:

În măsura în care puneți la dispoziție proprietatea dvs  unei societăţi comerciale asigurați-vă că ați încheiat un contract de comodat care stipulează în clar că vorbim de găzduirea firmei fără activitate la sediu. Aceste contracte de comodat (comodat = închiriere cu preț zero) nu trebuie înregistrate la ANAF și nici la primărie (direcția de impozite și taxe locale). Nu vă crește impozitul pe proprietate dacă găzduiți una sau mai multe societăți comerciale fără activitate pe proprietatea dvs. 

Obligații cu privire la corespondența societății comerciale:

Sediul firmei rămâne un element important pentru ca aici se va primi corespondența societății comerciale. Recomandăm tuturor firmelor ce optează pentru un sediu social fără activitate (cel mai probabil la un terț, altul decât asociații) să se asigure că poșta comercială (de la bancă, de partenerii de afaceri, de la furnizorii de telefonie sau internet, șamd) se primește în format electronic. Astfel se reduce masiv cantitatea de corespondență care se primesc la sediu, lucru care nu poate decât sa ajute pe proprietarul care a avut încredere (chiar și membru al familiei apropiate) să își dea acordul pentru înființarea SRL-ului sau PFA-ului dvs la domiciliul său.

Din partea statului nenumărate instituții au făcut deja pasul spre comunicarea electronică. Astfel de exemplu ANAF-ul de exemplu comunica cu SRL-urile si PFA-urile prin intermediul spațiului virtual privat și chiar dacă mai trimite scrisori pe format hârtie către societățile comerciale acest lucru este complementar. Cel mai probabil, în următorii ani, ANAF-ul va trece la comunicarea doar în format electronic a variatelor scrisori pe care le transmite către contribuabilii persoane juridice. Acest lucru va reprezenta o aliniere la standardele de bune practici din tarile mai avansate, unde comunicarea se face strict prin mijloace electronice.  

Vor rămâne sa sosească la sediul firmei, acele scrisori nesolicitate (de exemplu posta de tip marketing, gen SELGROS CASH & CARRY) care probabil pot fi ignore de către proprietar.

Există totuși rare comunicări nesolicitate (așa-numita corespondență instituțională nesolicitată) pe care proprietarul este bine să le redirecționeze către SRL-ul în cauză. Exemplele cele mai uzuale:

  • Amenzi de circulație, taxe de pod /drum neplătite pentru autoturismul aflat în proprietatea SRL-ului cu pricina.
  • Citații de la instanțe (pentru SRL-urile care sunt chemate in judecată. Datoria și bunele maniere sugerează ca imediat SRL-ul cu pricina să ceară instanței o altă adresă de corespondență – la avocat, la apartamentul administratorului, prin email)
  • Notificări de la executori (cel mai des, în situațiile în care un angajat are un credit nerambursat iar executorul decide sa instituie poprire pe veniturile angajatului in cauza)

Acest gen de scrisori sunt esențiale pentru buna desfășurare a activității societății și este important să existe un acord (măcar moral) prin care proprietarul să se oblige să redirecționeze respectivele documente deoarece administratorul societății trebuie să reacționeze rapid. Marea majoritate a societăților comerciale nu vor primi astfel de corespondență. Foarte puține societăți 1%-2% vor primi genul de corespondență instituțională nesolicitată care, cel mai probabil. Nu va însemna mai mult de 3-4 plicuri pe an.

Obligații în cazul unui control ANAF:

De principiu inspectorii ANAF (dacă sunt cât de cât profesioniști) ar trebui să aibă informația legată de tipul de sediu și să NU meargă în control la adresele unde societatea are înființat un sediu fără activitate, ci doar pe cele în care societatea își desfășoară activitatea.

Cu toate acestea, în foarte rare ocazii, proprietarul se poate ”trezi” cu o astfel de vizita inopinată. Acest lucru se întâmplă în cazul în care inspectorii ANAF ”nu pot da” de patronul societății (de ex. acesta nu răspunde la nr. de mobil sau la adresa de email cu care societatea este înregistrată la ANAF) și prin urmare încearcă să viziteze sediul social (fără activitate) cu scopul de a afla informații. Proprietarul trebuie să știe :

  • Că el personal nu este parte în nici un control pe care inspectorii ANAF îl fac la societate.
  • Că inspectorii nu au dreptul să intre pe proprietatea în cauză
  • Că inspectorii nu au dreptul să pretindă declarații scrise de la proprietar sau vecini
  • Că inspectorii nu au dreptul să ceară documente de la proprietar (copie CI, prezentarea contractului de comodat, șamd)
  • Că inspectorii ANAF nu au dreptul să intimideze proprietarul

În scopul clarificării situației recomandăm proprietarului următoarele:

  • Să nu permită accesul în proprietate
  • Să ceară inspectorilor să se legitimeze, să noteze numele acestora și telefonul de contact
  • Să confirme dacă respectiva firmă are sau nu sediul la locuința lor (pot fi situații în care, din eroare inspectorii au venit la altă adresă, sau, foarte des, situații în care firma și-a mutat de mult sediul la altă adresă sau sediul a expirat de mult, șamd - în aceste cazuri se răspunde cu NU)
  • Să indice inspectorilor ANAF posibilitatea de a depune în cutia poștală o notificare (pe care, la un moment ulterior proprietarul poate să o redirecționeze către firma noastră)
  • Să apeleze telefonic societatea noastră nemijlocit, pentru a primi suport chiar la momentul în care inspectorii ANAF sunt la adresă (mai ales dacă se confruntă cu intimidări din partea acestora).
Comentarii
* E-mailul nu va fi publicat pe site.